2. õpiränne

Teema: Intelligent Assessment and Evaluation
Aeg: 23.-28.08.2021
Koht: La Laguna, Tenerife, Hispaania
Osaleja: Mari Tõnisson

Kursuse teemal Intelligent Assessment and Evaluation viis läbi Hispaania koolitusfirma Europass Teacher Academy koolitaja Petra Mundy. Koolitusgrupp koosnes õpetajatest Eestist, Poolast, Ungarist, Slovakkiast ja Rumeeniast. Grupis oli nii algklassi-, põhikooli-, gümnaasiumi-, kutsekooli õpetajaid kui ka ülikooli õppejõud.

Koolitus toimus Kanaari saarestiku suurimal saarel Tenerifel asuvas imeilusas UNESCO kaitse all olevas linnakeses nimega La Laguna. Koolituskohaks oli otse vanalinnas asuv keeltekeskus Language Campus Academy.

Koolitusel käsitleti järgmisi teemasid:
- mis vahet on mõistetel assessment ja evaluation, kuigi nii eesti kui paljudes teistes keeltes tähendavad mõlemad hindamist (vt)
- mis vahet on mõistetel aims ja objectives, kuigi nii eesti kui paljudes teistes keeltes tähendavad mõlemad eesmärke (vt)
- mis on õpieesmärgid (learning outcomes) ja kes nendest peale õpetaja veel teadma peaks
- kuidas hinnata grupitööd
- milleks kasutada hindamismudeleid (rubric) ja kuidas neid koostada (vt)

Meie koolitaja Petra on Tenerifel elav inglannast geograafiaõpetaja, õpetajate koolitaja ja permakultuuri viljeleja. Oli väga nauditav jälgida tema oskuslikku tegevust teema käsitlemisel ja koolitusgrupi kaasamisel. Kuna umbes pooled koolitusel osalejatest olid inglise keele õpetajad, siis kindlasti said nn mitte-inglased tublisti arendada ka oma inglise keele oskust. Selgeks sai eekõige suur hulk hindamist puudutavaid mõisteid (vt).
(Pildiallkirja nägemiseks hoia hiirt pildi peal:-)

 

Kõik teemad said koolitaja poolt väga põhjalikult ja selgelt lahatud. Toimus pidev enda kooli praktika jagamine, oma aine ja õpilaste seostamine ning praktiliste ülesannete tegemine (eelkõige kahe- ja neljaliikmelistes gruppides). Kooli tutvustuseks näitasin meie kooli juubelivideot ja hindamismudelite teema juures keskkonda http://opetaja.edu.ee/hindamismudelid/.

 
 
Iga võte, mida koolitaja teema käsitlemiseks kasutas, on kasutatav enamikes õppeainetes ja mistahes vanuses õppijatega. Kahel järgmisel pildil on näha võte, mille korral tahvlil on esmalt vaid ühe teksti kõikide sõnade lüngad ja nende järjekorranumbrid. Töötatakse 4-liikmelistes gruppides. Õpetaja loeb ainult 1 kord selle teksti ette. Seejärel hakatakse järgemööda lünkadesse pakkuma meelde jäänud sõnu - õige sõna eest, aga mis asub vales kohas, saab 1 punkti; õige sõna ja õige asukoha eest saab 2 punkti. See on uskumatu, kuidas see võte töötas! Pean seda kindlasti õpilastega (aga miks ka mitte kolleegidega) proovima. 


Koolitaja ise erit digipädev ei olnud, kuid see-eest ärgitas osalejaid enda teadmisi jagama. Selle tulemusena said osalejate poolt jagatud ja tutvustatud sellised hindamist tõhustavad vahendid nagu
Wordwall - õpilasi õppetöösse kaasavate viktoriinide, sõnamängude jms koostamine
Quizlet - interaktiivsete flash-kaartide jm koostamine
Socrative - interaktiivsete harjutuste jm koostamine
EDPuzzle - videode interaktiivseks muutmine
Magisto - videode veebipõhine töötlus
Photogrid - äpp pilditöötluseks
Powtoon - interaktiivsete videode loomine
EdTed - veebitundie loomine 


Kahel pärastlõunal toimus koolitus väljaspool maja - Garcia Sanabria pargis ja Teide rahvuspargis. Lisaks looduse vaatamisele oli ülesandeks planeerida teise riigi õpetajaga projekt, mida kooliaasta alguses ellu hakata viima. Mina ja Poola õpetaja Katarzyna Kulicka alustame eTwinningu projektiga septembri lõpus ja teemaks valisime enda linnade tutvustamise inglise keeles. Plaanime ka veebikohtumist.


Maskivabadust nädala jooksul eriti tunda ei saanud - vaid süües ja rannas võis ilma olla. Nädala lõpus tegime mõned pildid ka ilma maskideta. 

 
 
Koolitusel jäid kõlama järgmised mõtted:
- Me peame valima, millele soovime rohkem tähelepanu pöörata, kas hinnangute andmisele (assessment), mis toetab õpilase arengut ja on õppeprotsessi loomulikeim osa, või hindamisele (evaluation). Kui ühte teeme rohkem, siis selle võrra teist saame teha vähem. 
- Soovitavalt võiks hindamine toimuda vaid protsessi lõpus. Ei ole mõistlik panna üleliia suurt kaalu 1-2 testile/eksamile.
- Iga õppija peab enne protsessi algust teada saama, mis on eesmärk, kuidas seda saavutada ja mida hinnatakse
- Õppimist saab kõigi jaoks muuta nauditavamaks andes edasiviivaid hinnaguid ja vähendades hindamist.
- Enesehindamine (self assessment) paneb õppija rohkem huvituma ja aitab hoida fookust.
- TIPS (Think, Ink, Pair, Share) on õppimist toetav võte, kus esmalt mõtleb igaüks ise, siis paneb selle kirja, seejärel arutatakse grupis ja lõpuks jagatakse teiste gruppidega.
- Oma igapäevase töö juures peame ikka ja jälle endale meelde tuletama, et kogu õppeprotsess toetub SMART mudelile: Specific – konkreetne, Measurable – mõõdetav, Agreed – kokkuleppeline, Realistic – reaalselt saavutatav, Timed – hästi ajastatud.
- Kõik ei ole "ühe vitsaga löödud"- õpitulemused (learning outcomes) ei saa olla klassi kõikide õpilaste jaoks ühesugused ja need tuleb sõnasatada selliselt, et need oleks täidetavad, kasutades erinevaid verbe: LOTS (Lower Order Thinking Skills) - valib, leiab, nimetab, loendab jne, MOTS (Middle Order Thinking Skills) - kategoriseerib, defineerib, illustreerib, valmistab ette jne, HOTS (Higher Order Thinking Skills) - sünteesib, koostab, arutleb jne.
- Lase aeg-ajalt õpilastel enne mingi tegevuse sooritamist skaalal arvata, millisel tasemel ta hetkel antud teemas on. Kui teema käsitletud või harjutus sooritatud või töö tehtud, siis lase neil sama skaala peal vaadata, kuidas läks :-)
- Grupitööde puhul võiks kasutada 2-4 (enese-, kaaslase, õpetaja, grupi) hinde panemist
- Kui keegi tahab midagi teada, siis tuleb sellega tegeleda kohe!  

 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar